Met slimme technologieën voor meer interactie zorgen in hoorcolleges, de samenwerking tussen studenten verbeteren en zo uiteindelijk tot een beter leerresultaat komen. Dat is de ambitie die de KU Leuven, Barco, Televic en imec delen met ‘Edulab’ en het ‘Smart Education’-programma.

Tien maanden geleden hielden de KU Leuven, Barco en Televic het TECOL-project (Technology Enhanced Collaborative Learning) boven de doopvont. Het doel is om technologische oplossingen naar het leslokaal en de aula te brengen. Het eerste resultaat van die samenwerking is de opening van het Edulab op Campus Kulak in Kortrijk. Daar wordt zowel les gegeven als onderzoek gedaan naar geavanceerde onderwijstechnologie.

Het resultaat is een digitaal platform met een waaier aan mogelijkheden. Tijdens het hoorcollege biedt het studenten de kans om met hun laptop, tablet of smartphone silent questions te stellen. Bijvoorbeeld om te laten weten dat het tempo te hoog ligt of dat een bepaalde term verduidelijkt moet worden. De docent krijgt een overzicht van de meest prangende vragen en kan er snel op inpikken. Op zijn beurt kan hij een opname van de les, het cursusmateriaal en bijkomende bronnen delen. Het platform maakt het ook mogelijk dat studenten vanop andere campussen of locaties het college volgen en er actief aan deelnemen

Edulab bevordert ook de samenwerking tussen de studenten. Op de campus in Kortrijk zijn verschillende groepswerklokalen ingericht met slimme technologie. Studenten kunnen hun individueel toestel verbinden met een groepsscherm en zo eenvoudig samenwerken aan dezelfde opdracht. De docent kan het groepsscherm ook overnemen, projecteren naar de schermen van andere groepen of het eigen scherm naar de groepsschermen projecteren.

Het Smart Education-programma, dat imec opstart samen met onderzoeksgroepen van de KU Leuven, VUB en UGent, wil de educatieve technologie nog verder versterken. Enerzijds door nieuwe onderwijstoepassingen te ontwikkelen en testen, anderzijds door onderzoek te voeren naar individueel leergedrag. Zo is er de ontwikkeling van adaptieve leersystemen die rekening houden met de situatie en voorkennis van de individuele student. Als je bijvoorbeeld een taal onderwijst dan is het goed mogelijk dat de ene student al verder staat dan de andere. Het leersysteem moet dat verschil in rekening brengen en bijvoorbeeld voor student x een hoger leertempo hanteren dan voor student y. De bedoeling van het programma is om educatieve oplossingen aan te bieden die afgestemd zijn op de noden van de individuele student.

Bron: KU Leuven