Instagram en Twitter verschaffen beheerders van natuurparken nuttige info, zeggen onderzoekers. In real-time wordt de waardering van bezoekers gezien, en dat op een veel goedkopere manier dan via traditionele klantenonderzoeken.

Kunnen sociale media helpen aangeven wat we het meest waarderen tijdens een bezoek aan een natuurpark? Dat bestuderen onderzoekers van de afdeling Digitale Geografie aan de universiteit van Helsinki. Zij denken dat posts op Instagram, Flickr en Twitter nuttige informatie kunnen geven over veranderende patronen in toerisme en de meest favoriete activiteiten van ecotoeristen beter kunnen leren begrijpen.

Natuur van Finland tot Zuid-Afrika

Modern natuurbeheer wil hand in hand gaan met het aanzetten van het brede publiek om parken te bezoeken, er te genieten, en zo een band met de natuur – en bewustzijn over de biodiversiteit – op te bouwen.

Zelden hebben natuurorganisaties echter een budget om te onderzoeken welke activiteiten bezoekers vooral interesseren. “Omdat de verantwoordelijken van natuurbehoudsorganisaties bijna nooit over de middelen beschikken om aan traditioneel klantenonderzoek te doen, denken we dat het heel interessant en stukken goedkoper is om de informatie die we via sociale media krijgen, te benutten”, zegt Enrico Do Minin, een wetenschapper die de impact en de voordelen van ecotoerisme op natuurbehoud onderzoekt.

De onderzoekers werkten voor hun studie samen met nationale parken in Finland en Zuid-Afrika en bekeken de gegevens die via sociale media over deze parken beschikbaar zijn. De uiteindelijke bedoeling is om te onderzoeken of de gegevens van bezoekers nuttige informatie kunnen geven die het beleid in nationale parken kan ondersteunen.

Instagram werkt het best

De onderzoekers bekeken de berichten en foto’s van bezoekers op Instagram, Twitter en Flickr over in totaal 56 nationale parken in Finland en Zuid-Afrika.

“De bezoekersaantallen en de populariteit van het park aan de hand van de posts op sociale media, kwamen goed overeen met de officiële bezoekersstatistieken”, zegt hoofdauteur Henrikki Tenkanen. “Maar het was ook heel duidelijk dat Instagram hier de beste gegevens verschaft.”

Wat bezoekers het meest waarderen aan het park, wordt het vaakst op sociale media gepost. Ook opkomende trends in de natuur doen het goed via dit kanaal. “In Fins Lapland konden we het succes van nieuwe activiteiten zoals winterfietsen bekijken aan de hand van de posts op sociale media, dingen die niet onderzocht worden in klassieke bezoekersstudies”, zegt onderzoeker Vuokko Heikinheimo.

“Niettegenstaande de data van sociale media vaak chaotisch en soms ook eenzijdig zijn, zijn ze ook een waardevolle bijdrage aan een verbeterd begrip over hoe mensen de natuur benutten en waarderen”, concludeert onderzoeksleider Tuuli Toivonen.

Bron: IPS

Foto: pxhere

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here