bron: IPS - foto: Pixabay

Boeren in het noorden van Afghanistan krijgen advies om het productieproces voor kasjmier te verduurzamen. Oxfam ontwikkelt een programma in verschillende dorpen in de regio en gaat hiervoor in zee met het Britse luxemerk Burberry, dat de wol zal afnemen.

Oxfam werkt voor dit project samen met de Burberry Foundation en het Franse Pur Projet, een sociale partner die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van projecten met een positieve impact op lokale bevolkingsgroepen.

Voor het kasjmierproject worden Afghaanse geitenboeren opgeleid om bij de productie van kasjmier zoveel mogelijk rekening te houden met het milieu. De bedoeling is om duizenden boeren te bereiken.

Dorpscoöperaties

Het vijf jaar lopende programma zal ‘dorpscoöperaties’ oprichten waar houders van kasjmiergeiten alternatieve herderstechnieken krijgen aangeleerd die verwoestijning door toedoen van overbegrazing moeten voorkomen. Ook worden de landbouwers opgeleid om het welzijn van hun dieren te verbeteren.

De doelstelling is om met het programma ook vrouwen te betrekken bij de opleidingen en het beheer van de coöperaties om zo meer gendergelijkheid te creëren en de extreme armoede in de regio te bestrijden.

De drie organisaties zullen onder meer werken in gebieden in Afghanistan die door het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken worden afgeraden.

Potentieel

“Er ligt een enorm potentieel voor Afghanistan in de kasjmierindustrie”, zegt Leanne Wood van de Burberry Foundation. “We geloven dat ons programma zal bijdragen aan een winstgevende en duurzame industrie voor duizenden mensen in deze lokale gemeenschappen.”

Afghanistan is de derde grootste producent van kasjmier na Mongolië en China, goed voor een export van duizend ton van deze fijne wolsoort, of 7 procent van de wereldwijde productie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here