bron: UGent - foto: Nathalie Deschacht

De UGent draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. De universiteit nam al eerder maatregelen om haar ecologische voetafdruk in te perken, bv. energiematigende ingrepen in de gebouwen. Nu wil ze ook een voorbeeld zijn op het vlak van duurzamer reizen.

Uitgangspunt: een mobiele UGent

Onder meer door de toenemende internationalisering van onderzoek, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening, maken de medewerkers van de UGent jaarlijks heel wat dienstreizen. Een aanzienlijk aantal daarvan gebeurt met het vliegtuig. Naar schatting wordt bijna 15% van de totale CO2-uitstoot van de UGent veroorzaakt door dienstreizen. Een balans vinden tussen de internationale activiteiten en de zorg voor de ecologische voetafdruk was dus de opdracht.

Het grootste deel van deze dienstreizen vindt plaats binnen Europa. Het leek dus haalbaar om duurzame alternatieven voor het vliegtuig aan te reiken.

Trein of bus als standaard voor 80 bestemmingen

Het Bestuurscollege keurde een pakket maatregelen goed om UGent-medewerkers voortaan veel vaker op een duurzame manier laten reizen. Sensibiliserende acties, verdere investeringen om video-conferenties te stimuleren zodat reizen vaker overbodig wordt… Ook het boekingssysteem voor dienstreizen wordt aangepast.

Concreet werd een lijst opgesteld van een 60-tal steden waarnaar UGent’ers standaard niet meer per vliegtuig zullen reizen. Deze steden zijn vanuit Gent met de bus of per trein in minder dan zes uur bereikbaar of de reistijd ernaartoe per trein is niet langer dan per vliegtuig (duur van vlucht + 2 uur, als standaardduur van de rit naar de luchthaven + inchecktijd + transfertijd).
Bij het boeken van een reis naar een van deze “groene steden”, wordt het vliegtuig niet langer aangeboden als mogelijk transportmiddel. Indien het echt niet anders kan, kan uitzonderlijk een reis per vliegtuig aangevraagd worden.

Daarnaast is er nog een beperktere lijst van een 20-tal “oranje” steden, waarnaar de reistijd per trein maximum 8 uur bedraagt. Bij het boeken van een reis naar die bestemmingen krijgen de UGent’ers de trein of bus als voorkeursoptie te zien. Op die manier worden de duurzamere vervoersmiddelen als evidentie naar voor geschoven.

Compensatie van CO2-uitstoot

Daarnaast wordt de CO2-uitstoot van elke UGent-vliegtuigreis voortaan gecompenseerd. Hiervoor werkt de UGent samen met CO2-logic. De universiteit zal mee beslissen over de projecten die gefinancierd zullen worden.

Bottom-up naar een universiteitsbreed reisbeleid

Duurzaam reizen is geen nieuw gegeven aan de UGent. Een aantal vak- en onderzoeksgroepen uit verschillende faculteiten maakte de voorbije jaren spontaan al eigen afspraken met oog op meer duurzame verplaatsingen. Het bestuur bouwde hierop verder, en ontwikkelde een universiteitsbreed duurzaam reisbeleid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here