bron: IPS - foto: Pixabay

Een overstap naar elektrobrandstof in plaats van kerosine is de enige manier om een rampzalige impact van de luchtvaart op de klimaatverandering te vermijden, stelt een nieuw rapport. Dat zou een ticket wel flink duurder maken.

De luchtvaart zit met een groot klimaatprobleem. De sector is nu al goed voor meer dan 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en blijft snel groeien – volgens de eigen projecties met 300 tot 700 procent tegen 2050.

Windmolens en CO2

De sector zelf belooft elektrische vluchten op korte afstanden en zuiniger modellen, maar dat is ruim onvoldoende om de groei te compenseren, zegt Milieu- en Transportorganisatie T&E in een nieuw rapport. Zij ziet meer heil in het terugdringen van kerosinegebruik en overschakelen op synthetische brandstoffen.

Die kunnen nu al geproduceerd worden en zijn onmiddellijk klaar voor gebruik in de bestaande motoren en via de bestaande infrastructuur.

De brandstoffen worden geproduceerd door waterstof te combineren met koolstofdioxide. Het proces is veel milieuvriendelijker, want waterstof kan duurzaam geproduceerd worden via hernieuwbare energie, en de CO2 kan gewoon uit de lucht gehaald worden.

Duurder

Bovendien is die technologie niet nieuw: synthetische brandstoffen zijn ook in het verleden al getest in vliegtuigen, maar ze zijn aanzienlijk duurder dan het traditionele kerosine, die onbelast is.

Een vliegtuig laten vliegen op 100 procent elektrobrandstoffen zou een ticket zo’n 58 procent duurder maken. Mocht kerosine belast worden met een koolstoftaks, dan daalt het prijsverschil naar 23 zo’n procent.

Mogelijk

“Dit rapport bevestigt dat we de luchtvaart koolstofvrij moeten maken als we een catastrofale klimaatverandering willen vermijden”, zegt Andrew Murphy, luchtvaartexpert bij T&E. “Het goede nieuws is dat een radicaal schonere luchtvaart mogelijk is, zelfs met technologie die vandaag al bestaat.”

Om de uitstoot tot nul te herleiden, is vooral een adequate belasting nodig op de luchtvaart en een progressief stijgend gebruik van duurzame brandstof, zegt Murphy. “Dat heeft zijn prijs, maar gezien hoe goedkoop de luchtvaart geworden is, en hoe onberekenbaar hoog de kosten van de klimaatverandering zijn, is die prijs het waard.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here