bron: Vlaamse Scholierenkoepel - foto: Pixabay

De Vlaamse Scholierenkoepel lanceert vandaag haar online feedbacktool. “Wij willen hiermee elke leerkracht helpen die met de mening van leerlingen aan de slag wil gaan,” verklaart voorzitter Joris Janssens, leerling in het Sint-Jozefcollege in Geel. “Wij zien onze leerkrachten dagelijks aan het werk en geloven dat onze feedback een waardevol hulpmiddel kan zijn om te professionaliseren.”

De feedbacktool maakt inspraak in de klas makkelijker. Leerkrachten kunnen met een eenvoudige online tool zelf feedback vragen aan leerlingen over hun ervaringen tijdens de lessen.  De vragen en thema’s zijn gebaseerd op internationaal én eigen onderzoek, waarbij leerkrachten en leerlingen nauw werden betrokken. Leerkrachten kunnen daarnaast ook eigen open vragen toevoegen.

Leerkrachten krijgen dus betrouwbare en zinvolle feedback over hoe de leerlingen hun lessen ervaren.  “Een belangrijke nieuwe dimensie die deze feedbacktool toevoegt is het onderwijsresultaat,” aldus nog Janssens.  “Zo krijg je als leerkracht een antwoord op de belangrijke vraag: “Wat hebben leerlingen gehad aan de lessenreeks?””

Het digitale feedbackrapport kan enkel door de leerkrachten ingekeken worden. Het biedt hen actiegerichte feedback en een basis om een gesprek aan te gaan met de leerlingen, waarvoor VSK ook uitgewerkte leidraden aanbiedt.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits is verheugd met de feedbacktool: “Wie als leerkracht zijn leerlingen over het lesgeven wilde bevragen, gebruikte voorheen allerhande vragenlijsten en tools.  Een pluim voor de Vlaamse Scholierenkoepel!  Want die werkte in nauw overleg met leerkrachten en andere deskundigen één wetenschappelijk getest instrument uit om naar die ervaringen van leerlingen te polsen.  Zo krijgen onze ervaringsdeskundigen – want dat zijn leerlingen – de mogelijkheid om hun leerkracht concrete en opbouwende feedback te geven. Als leerkracht bepaal je mee welke thema’s en vragen er aan bod komen en krijg je heel wat informatie waarmee je voor jezelf aan de slag kan gaan.  Zo krijgen leerkrachten niet alleen tips voor het dagelijkse lesgebeuren, leerlingen geven ook aan waarin hun leerkrachten uitblinken.  Een waardevolle bevestiging en een motivatie om er dag in dag uit verder voor te gaan!”

Het project is gerealiseerd met steun van de Koning Boudewijn Stichting en de Nationale Loterij binnen het kader veranderwijs.nu.

De feedbacktool vind je hier: www.scholierenkoepel.be/feedbacktool

Contactgegevens

Joris Janssens, voorzitter Vlaamse Scholierenkoepel: joris@scholierenkoepel.be – 0493 49 58 85

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here