talenten
bron & foto: Vlajo

Het moeten niet altijd de schoolbanken zijn. Meer dan 800 kinderen uit de 3e graad basisonderwijs waren afgelopen donderdag baas in alle winkels van supermarktketen Albert Heijn in Vlaanderen.

Kinderen uit het 6e leerjaar liepen er een talentenstage van een halve dag en zetten hun meest ondernemende beentje voor. De leerlingen kregen zo de kans om eens in een echt bedrijf rond te “snuffelen”. Ze ontdekten hun ondernemende kwaliteiten in een niet-schoolse omgeving en proefden van wat ‘leren op de werkvloer’ precies inhoudt.

De klemtoon van deze Vlajo Talentenstage lag niet op het klaarstomen van kinderen voor de arbeidsmarkt, maar wel op het ontdekken van kwaliteiten en het maken van sterke positieve keuzes. Werken bij Albert Heijn was plezierig en inspirerend voor de 800 leerlingen die zo het bedrijf, hun eigen ondernemende talenten en deze van anderen beter leerden kennen. Het gaat om een onderwijsproject van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en wordt daarbij gesteund door supermarktketen Albert Heijn.

“Zo worden leerlingen uitgedaagd om buiten de school hun talenten in te zetten en kunnen ze aan den lijve ondervinden dat attitudes zoals stiptheid, netheid, initiatief nemen, leiding nemen, onder leiding kunnen werken, … niet enkel op school maar ook in het bedrijfsleven en het dagelijkse leven belangrijk zijn”, zegt Annick Vandroemme,  projectcoördinator van de Vlajo Talentenstage. “Na een reeks voorbereidende lessen, hebben ze op basis van hun interesses en hun talenten gesolliciteerd voor een bepaalde functie bij Albert Heijn. De supermarktmanager assisteren, de rekken vullen, de kassa bedienen, meehelpen aan het onthaal,… al deze taken namen de leerlingen vandaag op zich tijdens de talentenstage. Ze werden natuurlijk ook bijgestaan door het vaste personeel van Albert Heijn.”

Albert Heijn neemt al voor het 5e jaar op rij deel aan dit project. “Voor Albert Heijn was het zeer fijn om deze jongeren een eerste werkervaring te bieden en hen zelf hun talenten te laten ontdekken. Voor ons is het ontzettend belangrijk dat onze medewerkers met energie en plezier bij ons komen werken. We willen een plek zijn waar onze medewerkers zichzelf kunnen zijn. Want mensen die met plezier werken, zorgen voor winkels waar mensen met plezier winkelen. Hoe doen we dit? Door afwisseling, persoonlijke aandacht, openheid, positieve energie, coaching en interessante arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Een pleziergarantie zeg maar”, zegt Sally Herygers, woordvoerdster van Albert Heijn België.

Wat is een Vlajo Talentenstage?

Vanaf de lagere school werkt Vlajo naast het stimuleren van ondernemingszin ook aan een positieve beeldvorming over bedrijven en wil het leerlingen inzicht geven in het belang van ondernemingen voor onze samenleving. Met een kant-en-klaar uitgewerkt lessenpakket gaan leerlingen in de klas aan de slag om op een interactieve manier te werken rond hun kwaliteiten. De leerlingen leren elkaar en zichzelf beter kennen.

Per deelnemend bedrijf vinden leerlingen op het Vlajo kenniscentrum filmpjes van droomcoaches, werknemers met heel uiteenlopende functies en opleidingen, die over hun dagelijkse taken vertellen. Niet alleen vertellen ze over hun job, maar vooral ook over de kwaliteiten die nodig zijn om die job goed en met veel werkplezier te kunnen uitvoeren.

Na het opstellen van een kwaliteitenkaart worden de leerlingen uitgedaagd om, rekening houdend met hun kwaliteiten, te kiezen voor een droomcoach waarmee ze zullen samenwerken. Gedurende één voormiddag trekken de leerlingen uiteindelijk naar een bedrijf, stellen zichzelf en hun kwaliteiten voor aan hun droomcoach en gaan samen aan de slag. Op het einde van de voormiddag worden de kwaliteiten door de droomcoach gevalideerd. Het gaat o.a. over leiding kunnen geven, onder leiding kunnen werken, openstaan voor kritiek, respect hebben voor materialen en de omgeving, leren uit fouten, doorzetting, initiatief nemen, verantwoordelijkheden opnemen… .

De talentenstage is een win-win voor onderwijs en voor ondernemingen. Leerlingen staan stil bij het maken van succesvolle keuzes: een combinatie van kwaliteiten en interesse. Bovendien maken ze ook kennis met een onderneming. Droomcoaches worden op hun beurt uitgedaagd om te vertellen over hun sterktes en werken samen met jongeren die omwille van hun kwaliteiten voor hun job gekozen hebben, een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen.          


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here