bron en foto: TU Delft

Calvin Rans, universitair docent bij TU Delft Best Lecturer 2018, werd verkozen tot Docent van het Jaar. De jury waardeert de manier waarop Rans zijn studenten weet te inspireren en dat hij steeds blijft kijken naar manieren om zijn colleges te verbeteren. De verkiezing onder docenten van hogescholen en universiteiten is een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

Studenten leren niet van wat je in de klas doceert

Calvin Rans geniet van de kunst om mensen te boeien voor zeer complexe ideeën en concepten. “Studenten leren niet van wat je in de klas doceert. Net als kinderen moeten ze zèlf fouten maken. Je moet dus een manier vinden om ze te helpen door hun eigen leerproces te navigeren.”

Rans staat bekend als een zeer benaderbare en betrokken docent. Zijn studenten zijn enthousiast over de vakken die hij doceert, zoals het eerstejaars vak Mechanics of Materials dat hij aanbiedt op een ‘blended’ manier waardoor het aansluit op de vragen van studenten. Het ‘taaiere’ tweedejaars vak Structural Analysis & Design weet hij boeiend te maken, onder meer door voorbeelden te gebruiken die de theorie tot leven brengen. 

Blended learning

Mechanics of Materials, een eerstejaars vak, is een van de eerste vakken binnen zijn faculteit die blended wordt gegeven. Studenten bekijken thuis video’s waarin de leerstof wordt uitgelegd, wat Rans meer tijd geeft om tijdens colleges de verbinding te leggen tussen theorie en toepassingen in de lucht- en ruimtevaart. Studenten stellen deze aanpak erg op prijs, temeer omdat hij veel voorbeelden gebruikt die de theorie in de juiste context helpen plaatsen. Zo nam hij voor het onderwerp buigdeflectie hockeysticks mee voor een analyse van een hockeyspeler die een slapshot maakt. “Deze kleine dingen maken het leuk en stimuleren studenten tot interactie”, vindt Rans.

Aansprekende voorbeelden

Sinds vorig jaar neemt Rans ook het tweedejaars vak Structural Analysis & Design voor zijn rekening, waarbij hij studenten, naast theorie, vooral ‘design intuition’ wil bijbrengen. Bij ontwerpen bestaat er niet één juist antwoord – benadrukt hij in zijn colleges- studenten moeten leren om kritisch te zijn en de juiste afwegingen te maken tijdens het ontwerpproces. Hoewel de opzet niet is veranderd, weet hij de studenten door zijn rustige aanpak en het gebruik van aansprekende voorbeelden door de soms zware stof te loodsen. Het succes daarvan blijkt wel uit het gestegen slagingspercentage.

Hier lees je nog meer over zijn onderwijsvisie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here