bron: IPS - foto: Afbeelding van StartupStockPhotos via Pixabay

Met een computergame kun je mensen trainen om minder naar suiker te verlangen. Amerikaanse onderzoekers hebben dat vastgesteld.

Psychologen en game-experts van de Drexel-universiteit ontwikkelden een computergame, Diet Dash, die de hersenimpulsen om naar zoet voedsel te grijpen afremt.

In de game komen de spelers in een supermarkt terecht. Ze moeten er zo snel mogelijk een winkelkar vullen. Per gezond product, zonder toegevoegde suikers, krijgen ze punten.

De onderzoekers lieten het spel testen door 109 proefpersonen met overgewicht en een voorkeur voor zoet. Ze speelden het spel zes weken elke dag gedurende een paar minuten op een computer en daarna nog eens twee weken één keer per week.

Brain training

Eerst leerden ze in een workshop waarom suiker schadelijk is voor hun gezondheid en welke voeding ze moeten vermijden om gezonder te eten. “De workshop bood de deelnemers strategieën voor het volgen van een dieet zonder suiker”, zegt Evan Forman, hoogleraar psychologie.

Via de game konden ze die strategie trainen, een vorm van cognitieve training. En dat bleek te werken. Meer dan de helft van de deelnemers verloor in die acht weken 3 procent van zijn lichaamsgewicht. Ze gaven ook aan dat ze de dagelijkse training aangenaam vonden, dat het dagelijkse routine was geworden en dat ze er graag mee zouden doorgaan.

De dagelijkse brain training versterkt bepaalde delen van de hersenen opdat ze de impuls om naar zoet te grijpen kunnen tegengaan. Dergelijke games bestaan om mensen van roken af te helpen. De resultaten van deze studie “bieden gekwalificeerde ondersteuning voor het gebruik van een cognitieve training met computer om gewichtsverlies te vergemakkelijken”, stelt Forman.

Het onderzoek verscheen in het Journal of Behavioral Medicine.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here