bron en foto: Rode Kruis

Records zijn er om te sneuvelen en daar zorgden de vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen dit jaar opnieuw voor. Ze verkochten niet minder dan 661.000 stickers, wat 11.000 exemplaren meer is dan het record van 2017.

“Die stijging zet zich al enkele jaren door: in 2015 verkochten onze vrijwilligers 565.000 stickers, in 2016 waren dat er 570.000 en in 2017 tikten we af op 650.000 exemplaren. In 2018 kende de verkoop een lichte daling naar 645.000 exemplaren maar nu is er opnieuw een stijging te merken. Een dikke merci dus aan iedere Vlaming die de afgelopen twee weken een Rode Kruissticker kocht op een kruispunt, een parking van een grootwarenhuis of online!” Zegt Ine Tassignon, van Rode Kruis-Vlaanderen.

Het succes dankt de organisatie aan het onmetelijke enthousiasme waarmee opnieuw duizenden vrijwilligers de straat optrokken om stickers te verkopen. Dit jaar waren de omstandigheden een pak minder zonnig dan vorig jaar, maar dat lieten de ijverige verkopers niet aan hun hart komen. Ook het populaire Playmobilfiguurtje dat de sticker sierde, zorgde er mee voor dat er zoveel exemplaren over de toonbank – of liever door de autoruit – gingen. Dat blijkt uit de vele positieve reacties én de vraag naar het Playmobilfiguurtje op sociale media.

Wat de redenen voor de recordverkoop ook zijn, dankzij de steun van de gulle Vlaming kunnen opnieuw ontzettend veel mensen geholpen worden.

Wereld van verschil voor lokale afdelingen

5 euro voor een Rode Kruissticker, voor heel wat mensen een kleine moeite maar voor de 241 lokale Rode Kruisafdelingen en hun vrijwilligers betekent dit een wereld van verschil. Want met die 5 euro per verkochte sticker, in totaal goed voor zo’n 3.305.000 euro, kunnen deze  lokale afdelingen verzorgingsmateriaal, reanimatiepoppen, AED-toestellen en zelfs ziekenwagens aankopen om in ieders buurt te helpen helpen.

Helpen helpt in alle richtingen

Het zijn trouwens niet alleen de lokale afdelingen (en de mensen die zij op hun beurt helpen) die beter worden van deze succesverkoop. Ook de stickerkoper zelf houdt er een warm gevoel aan over. De dankbare glimlach van onze vrijwilligers wanneer je aan het kruispunt of op de parking van het grootwarenhuis een sticker koopt: een mens zou van minder vrolijk worden. Dat is wat we de ‘helper’s high’ noemen. En die is onbetaalbaar. Want als je iemand helpt, dan voelt niet enkel ‘de ander’ zich goed. Of dankbaar. Als je helpt, dan krijg je dat warme gevoel ook terug.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here