bron: Stad Leuven - foto: Image by Roland Jacobs from Pixabay

3 op de 4 Leuvenaars vinden dat de stad voldoende communiceert, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door iVox bij 653 Leuvenaars. Met dit onderzoek wil de stad haar online en offline communicatiekanalen beoordelen en verbeteren.

De stadsmagazines LVN en Mozaïek, het jaarboek, de stadswebsite, de stedelijke sociale media kanalen en e-nieuwsbrieven… De Leuvenaars kunnen zich op verschillende manieren informeren over de stad.

“Ik ben tevreden dat uit de bevraging blijkt dat de stadscommunicatie vlot tot bij de Leuvenaar raakt en goed beoordeeld wordt”, zegt burgemeester Mohamed Ridouani. “Er zijn uiteraard verbeterpunten. Zo is er een duidelijke vraag om meer te vertellen over de toekomst van de stad en haar projecten.”

Leuvenaar is goed op de hoogte
Het Leuvense onderzoeksbureau iVox stuurde in opdracht van het stadsbestuur een vragenlijst naar 2.000 willekeurig gekozen Leuvenaars. 653 inwoners reageerden (95% betrouwbaarheidsinterval). Daarnaast werd ook een kwalitatief onderzoek uitgevoerd met focusgesprekken.

Uit de resultaten blijkt dat 78% van de Leuvenaars vindt dat de stad voldoende communiceert, 47% is dan ook goed op de hoogte over het reilen en zeilen in de stad. De thema’s waarover de Leuvenaars zich het beste op de hoogte voelen, zijn: culturele evenementen (70%), handel en horeca (68%), dienstverlening van de stad (66%) en stadsvernieuwingsprojecten (65%). 

18% vindt dat het beter kan. Deze groep voelt zich niet goed op de hoogte en vindt dat de stad onvoldoende communiceert. Vaak zijn ze op zoek naar info over de toekomst van de stad (87%), mobiliteit (86%) en wegenwerken (85%). Uit de focusgesprekken bleek dat de stadscommunicatie positief evolueert. “Ik heb een hele positieve ontwikkeling gezien qua communicatie in de 42 jaar dat ik hier woon. Van géén communicatie naar een erg open communicatie over alle onderwerpen. Alles komt naar je toe maar je kan het ook gemakkelijk vinden”, klonk het.

LVN en leuven.be krijgen beste score
De stedelijke website en de stadsmagazines LVN en Mozaïek zijn de meest gekende communicatiekanalen en krijgen de beste beoordeling van de Leuvenaar. Maar liefst 80% ziet de website www.leuven.be als een meerwaarde in de totale communicatiemix, op de voet gevolgd door het maandelijkse stadsmagazine LVN (78%) en het stadsvernieuwingsmagazine Mozaïek (65%).

Het stadsmagazine LVN, dat begin 2017 gelanceerd werd, werpt duidelijk zijn vruchten af. Maar liefst 88% van de Leuvenaars kent het magazine. 56% van het lezerspubliek geeft bovendien aan het magazine vrij grondig te lezen. 45% doorbladert het magazine en leest hier en daar een artikel. “Iets als LVN is toch uniek voor Leuven, dat moet gekoesterd worden”, werd benadrukt in de focusgesprekken.

LVN krijgt een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,2/10 van zijn lezers. De redactie wil die score graag verder verhogen door meer in te zetten op onderwerpen die doelgroepen aanspreken die LVN nu minder goed lezen zoals mannen, praktisch geschoolden en inwoners met een migratieachtergrond.

“Met deze resultaten kunnen we nu aan de slag om de communicatie verder te verbeteren”, besluit Ridouani.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here