bron: Stad Leuven - foto (c) M

M en Stad Leuven tonen in primeur hun nieuwste aanwinst voor de museumcollectie van de stad. Het gaat om het werk ‘Man van Smarten’ (ca. 1470, olie op paneel) uit het atelier van de Vlaamse Meester Dieric Bouts. Met de aankoop versterkt Leuven dan ook haar positie als thuishaven van Bouts. M Leuven wijdt in de volgende jaren verschillende tentoonstellingen aan het oeuvre van de Vlaamse meester.

Aanloop naar 2023

M en Stad Leuven kochten het werk ‘Man van Smarten’ eind oktober 2019 aan op een veiling van gerenommeerd veilinghuis Christie’s in New York. De hamerprijs bedroeg 140.000 USD. Denise Vandevoort, voorzitter van M en schepen van cultuur en toerisme: “Het werk komt nu opnieuw thuis in Leuven, de stad waar het omstreeks 1470 gerealiseerd werd en waar Dieric Bouts thuis was. De aankoop van het paneel maakt deel uit van de aanloop naar een grote overzichtstentoonstelling rond Bouts in M. Die staat voor 2023 op het programma.”

Tussen Hemel en Aarde

Maar ook dit jaar al is Leuven dé plek om de werken Bouts te ontdekken. “In het voorjaar van 2020 presenteren we de Sint-Pieterskerk opnieuw in haar volle glorie aan het brede publiek, en dit na een jarenlange renovatie. In de kerk zullen de topwerken van Dieric Bouts – ‘Het Laatste Avondmaal’ en ‘De Marteling van de Heilige Erasmus’ – vanaf dan in optimale omstandigheden te zien en te beleven zijn, met een innovatieve presentatie door M als extra bonus. Tegelijkertijd  zullen bezoekers ‘Man van Smarten’ uit het atelier van Bouts met eigen ogen kunnen ontdekken in het museum zelf”, aldus Peter Bary, algemeen directeur van M.

Leuven als bakermat van Bouts

Burgemeester Mohamed Ridouani: “Dieric Bouts betekent voor Leuven wat Jan Van Eyck betekent voor Gent. Bouts is een van de grote Vlaamse meesters uit de late middeleeuwen die Leuven op de kunsthistorische kaart heeft gezet. We willen Leuven dan ook wereldwijd presenteren als dé bakermat van Bouts. Deze nieuwste aanwinst voor de museumcollectie is weer een stap in de goede richting om die ambitie waar te maken.”

Het werk verdwijnt tot eind februari achter de schermen voor onderzoek en restauratie. Daarna stelt M ‘Man van Smarten’ voor langere tijd tentoon aan het grote publiek.

Dieric Bouts

Dieric Bouts werd geboren in Haarlem in de 15e eeuw. Hij  verhuisde naar Leuven en werd er stadsschilder. Hij onderhield belangrijke intellectuele contacten met de universiteit. Vandaag geldt Dieric Bouts als een van de grootste Vlaamse Primitieven. Naast grote altaarstukken in opdracht, schilderde hij ook verschillende kleinere devotionele scènes en ensembles. Vaak waren dat Madonna’s met kind of diptieken die de treurende Maria en de Man van Smarten voorstellen. Deze werken kenden een enorm succes in de regio en werden nog lang (tot in de 17e eeuw) gekopieerd door zijn zonen Dieric de Jonge en Albrecht Bouts en andere navolgers. Een aantal van zijn belangrijkste werken – waaronder ‘Het Laatste Avondmaal’ – maakte Bouts in opdracht van Leuvense instellingen.

‘Man van Smarten’ (ca 1470, olie op paneel)

Dieric Bouts introduceerde tal van devotionele Andachtsbild-composities – religieuze taferelen die bedoeld waren voor privégebruik. De ‘Man van Smarten’ is daarvan een goed voorbeeld. Deze composities werden vaak gekopieerd, in zijn eigen atelier en later ook door zijn zoon Albrecht Bouts en navolgers. Dendrochronologisch onderzoek van de jaarringen van het hout van het paneel, heeft aan het licht gebracht dat het werk rond 1470 te dateren valt. Dit stemt overeen met de laatste periode waarin Dieric Bouts actief was en ondersteunt de toeschrijving aan zijn atelier. Diverse Boutsspecialisten hebben het werk geïnspecteerd en bevestigen dat het paneel een van de oudste en meest interessante is binnen dit type van werken uit het atelier van Bouts.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here